Szanowni Państwo,
W dn. 30 września odbyło się uzgodnione spotkanie międzyresortowego zespołu zajmującego się sprawą nowelizacji zasad sprzedaży drewna w Polsce. Zwołał je minister Michał Boni, lecz on sam w nim nie uczestniczył. Reprezentowany był przez swego przedstawiciela, sekretarza Zespołu Doradców Premiera – Jakuba Michałowskiego. Obok niego obecni byli przedstawiciele ministrów Skarbu Państwa, Finansów, Gospodarki oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a spotkaniu przewodniczył wiceminister środowiska, Janusz Zaleski. Obecny był też oczywiście dyrektor generalny LP Marian Pigan z licznymi współpracownikami. Nasza strona składała się z przedstawicieli wszystkich największych organizacji branżowych i była reprezentowana przez następujące osoby: Sławomir Wrochna – PIGPD- przewodniczący, Bogdan Czemko – PIGPD, Mirosław Florkiewicz – Związek Pracodawców PD, Kazimierz Czapiewski – EPAL + Związek Producentów Palet, Jacek Kulis – Stowarzyszenie Papierników, Maria Antoni Hikiert – Stowarzyszenie Producentów Płyt, Grzegorz Majchrzak – Klub Drzewny.
Tu rzecz bardzo ważna: wszyscy ci nasi przedstawiciele kilka godzin wcześniej odbyli własne spotkanie aby uzgodnić wspólne, jednoznaczne stanowisko w kwestii zasad sprzedaży. I stanowisko to zostało wypracowane, co jest jednoznacznym dowodem, że oczywiste różnice pomiędzy branżami naszego przemysłu nie przysłaniają nikomu najważniejszego celu – unormowania sposobu handlu drewnem pochodzącym z lasów państwowych.
Na podstawie zestawienia propozycji nadesłanych do Biura Izby przez wszystkie organizacje przyjęliśmy, że naszym punktem wyjścia są następujące (choć różnie sformułowane przez poszczególne organizacje i różniące się w szczegółach), zbieżne oczekiwania, aby system sprzedaży był oparty o:
Umowy wieloletnie, umożliwiające stałym odbiorcom corocznie zakup drewna w ilości gwarantującej stabilne funkcjonowanie (propozycje: np. 100% ilości roku poprzedniego, nieco mniej, nieco więcej, inny rok bazowy)
Ceny wyjściowe (bazowe) do negocjacji i aukcji:
- jednolite w skali kraju dla wszystkich asortymentów i klas, ustalane przy pomocy grupy
eksperckiej w sposób wykluczający jednostronne decyzje LP,
- oparte o ceny na rynku UE (lub np. o polskie średnie ceny z poprzednich okresów),
pomniejszone o ok. 25%,
3. Ceny zakupu zmienne w ciągu roku, w zależności od sytuacji na rynku, ustalane poprzez negocjacje z odbiorcami
Stworzenie dostępu do rynku dla nowych odbiorców w ramach nadwyżek ponad ilość objętą umowami, np. poprzez aukcje typu e-drewno.
Kontrola funkcjonowania rynku oparta o publiczny dostęp do informacji rynkowych, w tym danych dotyczących wyników sprzedaży .
Zastosowanie rabatów za skalę zakupów i za skrócony termin zapłat, w tym za przedpłaty
Stabilność reguł regulujących rynek, gwarantowana przez rząd.
Ponadto niektóre organizacje zgłosiły szereg dodatkowych, szczegółowych warunków, które nie są powtórzone w innych propozycjach. Wymagają więc dyskusji i akceptacji pozostałych uczestników grupy roboczej, a na obecnym etapie nie były prezentowane.
Ustaliliśmy też w sposób jednoznaczny, że odrzucamy w całości obecnie prezentowany, znany wszystkim projekt zasad sprzedaży przedstawiony przez LP, jako szkodliwy dla przemysłu i wprowadzający zamiast oczekiwanej przez nas stabilności, swoistą „loterię zakupową”, której zastosowanie może oznaczać upadek wielu do dziś dobrych przedsiębiorstw i możliwą utratę krajowego rynku na rzecz nowej konkurencji stosującej spekulacyjne metody działania.
Podczas spotkania międzyresortowego zespołu ta nasza postawa i oczekiwania zostały jasno przedstawione i uzasadnione.
Nie było dla nas wielkim zaskoczeniem, że LP - nie odrzucając naszych warunków, a nawet uznając je za uzasadnione – starały się udowodnić wyższość własnej koncepcji, jako najbardziej zgodnej z prawem konkurencji. Przedstawicielka UOKiK, pani dyr. Elżbieta Witkowska – Grochowalska, na bezpośrednie pytanie M. Pigana stwierdziła, że istotnie, o ile system oparty o portal leśno – drzewny Urząd już uznał za naruszający prawo, to obecne propozycje LP im się podobają. Nasza strona z kolei stwierdziła, że taka próba dostosowania się do przepisów w najłatwiejszy możliwy sposób to typowe „wylewanie dziecka z kąpielą”, bo w ten sposób jedyne do czego doprowadzimy, to będą ogromne kłopoty i straty przemysłu. Na nasze pytanie czy Urząd od razu uznaje system oparty o umowy wieloletnie za niezgodny z prawem, uzyskaliśmy dość oczywistą odpowiedź, że nie, bo zależy to od warunków zapisanych w samych umowach. Natomiast przedstawiciel Skarbu Państwa, dyr. Krzysztof Kosiński wskazał, że Unia Europejska wręcz oczekuje takich umów od firm korzystających z pomocy unijnej.
Nie opisując całej dalszej dyskusji, przekazuję że zakończyła się ona ustaleniem, że strona reprezentująca przemysł przygotuje w bardzo krótkim terminie – do dn. 17 października godz. 12.00, kompletny własny projekt systemu sprzedaży. Spotkanie, które ma doprowadzić do jego zatwierdzenia odbędzie się pod przewodnictwem ministra Michała Boniego w dn. 21 października. Nowe zasady mają wejść w życie od 2009r. Oczywiście dyrektor generalny LP nie zapomniał zaznaczyć, że odrzucenie naszych propozycji, jeśli okażą się one np. niezgodne z prawem, oznacza powrót do koncepcji LP
Mamy więc niezwykle mało czasu i bardzo trudne zadanie przed sobą, lecz równocześnie historyczną szansę ustalenia warunków zakupu drewna jako rozwiązań zatwierdzonych na szczeblu nie LP – lecz rządowym, międzyresortowym. Nasz projekt już jest opracowywany w Biurze Izby, przy współpracy i w konsultacji z pozostałymi członkami naszej ww. grupy roboczej.
Na koniec komunikatu zła wiadomość. Dyrektor generalny LP odmówił zwiększenia skali obniżki cen drewna w tym roku, rozszerzając jednak do końca roku dotychczasowe umowne „10%”.Zignorował więc wszelkie informacje i fakty mówiące o powadze naszej sytuacji i konieczności o wiele bardziej zdecydowanych zadań. To ustępstwo LP jest dla nas daleko nie satysfakcjonujące i Komitet Protestacyjny podejmie niezbędne kroki aby decyzję tą zmienić. Będziemy o nich informować.
Bogdan Czemko
Rzecznik Komitetu Protestacyjnego